راهنمای انتخاب نام دامنه

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه
https://www.pgtm.ir/jOIh/
راهنمای انتخاب نام دامنه
یکی از بزرگترین و مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در محبوبیت و کسب درآمد یک وب‌سایت تأثیرگذار باشد، انتخاب نام دامنه است. بسیاری از افراد در مراحل اولیه پروژه ممکن است کمی عجولانه در این مورد تصمیم‌گیری کنند. در این مطلب به ۸ نکته مهم در انتخاب نام دامنه اشاره خواهیم کرد.
انتخاب نام دامنه آن‌قدر اهمیت دارد که وقت گذاشتن برای آن ارزشمند است؛ زیرا این تصمیم تاثیری موقت ندارد. ممکن است امروز یک نام برای سایت‌تان انتخاب کنید و فردا، حتی نسل‌های بعدی شما هم به همان نام نیاز داشته باشند D:
البته لازم نیست نگران شوید یا از این کار هراس داشته باشید! پس از مطالعه این مطلب، انتخاب نام مناسب دیگر کاری دشوار نخواهد بود.
در این مطلب قصد داریم به شما کمک کنیم تا روش درستی را برای انتخاب نام دامنه سایت‌تان دنبال کنید. در اینجا به توضیح مفهوم دامنه نمی‌پردازیم. اگر هنوز با دامنه آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مطلب «دامنه چیست؟» را مطالعه کنید و سپس به این مطلب بازگردید.

چگونه یک دامنه خوب برای سایت خود انتخاب کنیم؟

همانطور که می‌دانید، دامنه یا دامین نامی است که کاربران را به وب‌سایت شما هدایت می‌کند. این نام مشابه عنوانی است که بر روی تابلوهای سردر فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنید. بنابراین، انتخاب یک دامنه مناسب نه تنها حائز اهمیت است بلکه می‌تواند چالش‌برانگیز نیز باشد. به همین دلیل، پیش از انتخاب و ثبت نام دامنه سایت‌تان، پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

۱- نام دامنه کوتاه‌تر، به خاطر سپردن آسان‌تر

نام دامنه‌ای که کوتاه و مختصر باشد، هم به راحتی در ذهن باقی می‌ماند و هم تایپ آن آسان‌تر است. مهم این است که این نام برای مخاطبان سایت شما راحت باشد، نه صرفاً برای خود شما. ممکن است یک جمله‌ی ۶ کلمه‌ای برای شما ساده به نظر برسد، اما آنچه اهمیت دارد راحتی استفاده از آن برای کاربران است. به طور کلی، بهتر است نام دامنه از ۱۲ کاراکتر و یا ۲ تا ۳ کلمه بیشتر نباشد.

۲- زیبایی در سادگی است. حتی اگر صحبت از نام دامنه باشد!

علاوه بر کوتاهی، سادگی نام دامنه نیز عامل مهمی در ماندگاری آن در ذهن افراد است. تلاش کنید نام دامنه به گونه‌ای ساده و راحت باشد که تلفظ و تایپ آن برای مشتریان مانند آب خوردن باشد. برای اطمینان از درست بودن انتخاب خود، نام دامنه را به فینگلیش بنویسید و از ۱۰ نفر بخواهید تا آن را بخوانند. اگر حتی یک نفر در خواندن آن مشکل داشت، بهتر است در انتخاب نام تجدیدنظر کنید.

۳- از نام برند و حوزه‌ی فعالیت خود غافل نشوید

اگر برند معتبر و شناخته‌شده‌ای دارید و قبلاً برای انتخاب نام برند خود زمان زیادی صرف کرده‌اید، می‌توانید از همان نام برند برای دامنه سایت خود استفاده کنید.
علاوه بر این، سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط با زمینه فعالیت خود در نام دامنه استفاده کنید. انتخاب چنین دامنه‌ای چند مزیت دارد:  
  • از نظر سئو و رتبه‌بندی، به نفع وب‌سایت شماست.
  • برای کاربران، مفهوم و قابل درک است
  • به برندسازی تجارت شما کمک می‌کند

۴- آینده‌نگر باشید!

فردا که کسب و کار شما رونق گرفت و خواستید آن را گسترش دهید، نباید به خاطر نام دامنه دچار مشکل شوید. به عنوان مثال، دیجی‌کالا را در نظر بگیرید. این کسب و کار ابتدا با هدف فروش لوازم دیجیتال شروع کرد، اما به سرعت توسعه یافت و اکنون انواع مختلفی از محصولات را عرضه می‌کند. با این حال، نام دامنه‌اش هیچ ارتباطی با تنوع محصولاتی که می‌فروشد ندارد. پس مثل دیجی کالا نباشید D:
انتخاب نام دامنه مناسب

۵- از کلمات تک املایی استفاده کنید

در انتخاب نام دامنه، بهتر است از کلماتی استفاده کنید که املای فینگلیش یا انگلیسی آن‌ها چند مدل مختلف نداشته باشد. همچنین، برخی کلمات فارسی دارای تشدید هستند که می‌تواند برای کاربران گمراه‌کننده باشد. به عنوان مثال، کاربر ممکن است نداند که باید حرف تشدیددار را دوبار تایپ کند. همچنین، کلماتی که به "ـه" ختم می‌شوند نیز می‌توانند مشکل‌ساز باشند. بنابراین توصیه می‌شود از این نوع کلمات در نام دامنه خود اجتناب کنید تا کاربران دچار اشتباه نشوند.

۶- در نام دامنه از اعداد و خط تیره استفاده نکنید

تا حد امکان از اعداد در نام دامنه استفاده نکنید. چرا که زمانی که کاربران نام وب‌سایت شما را می‌شنوند، نمی‌دانند که شما از عدد (۶) استفاده کرده‌اید یا آن را به صورت حروف (six) نوشته‌اید. همچنین، استفاده از خط تیره نیز می‌تواند مشکلات مشابهی را به همراه داشته باشد، زیرا ممکن است کاربران در نوشتن آن اشتباه کنند. بنابراین، بهتر است از این موارد اجتناب کنید تا نام دامنه شما برای همه کاربران قابل فهم و راحت باشد.

۷- پسوند مناسب انتخاب کنید

پسوندها، همان کلمات اختصاری هستند که در انتهای نام دامنه قرار می‌گیرند، مانند .com، .net و غیره. هرکدام از این پسوندها کاربرد خاص خود را دارند و معمولاً به نوع خاصی از تجارت یا فعالیت اشاره می‌کنند. در مطلب «پسوند‌های مختلف دامنه»، بصورت مفصل در این باره صحبت کردیم. تا اینجا تنها کافیست به این نکته توجه کنید که خود را به یک پسوند محدود نکنید. توصیه می‌شود پسوندهای مختلف را برای دامنه‌تان خریداری کنید. 

۸- از برند خود محافظت کنید

برای محافظت از نام تجاری خود، لازم است که شکل‌های مختلف نوشتاری نام دامنه‌تان را نیز خریداری کنید. بدین ترتیب، رقبا نمی‌توانند دامنه‌ای مشابه دامنه شما ایجاد کنند و مشتریان شما را به سمت خود جذب کنند. برای مثال، ما هم دامنه‌ی pingoteam.ir و هم pingoteem.ir را خریداری کرده‌ایم.

و در آخر ...

در نهایت، به خاطر داشته باشید که هر اسمی که به ذهن‌تان رسید را هرچه سریع‌تر خریداری کنید. همچنین، سعی کنید دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید را برای مدت طولانی (مثلاً ۵ سال) ثبت کنید تا دیگر دغدغه تمدید آن را نداشته باشید.