راهنمای انتخاب نام دامنه

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه
https://www.pingoteam.ir/jOIh/
راهنمای انتخاب نام دامنه
یکی از بزرگترین و مهم‌ترین سوالاتی که می‌تونه در محبوبیت و کسب درآمد یک وب سایت موثر باشه، انتخاب نام دامنه است که شاید در ابتدای هر پروژه‌ای کمی عجولانه در موردش تصمیم‌گیری بشه. در این مطلب به ۸ نکته در مورد اصول انتخاب نام دامنه اشاره شده است.
اهمیت اسم دامنه انقدر زیاده که ارزش مقداری وقت گذاشتن رو داره؛ چون کاری نیست که اثر موقتی داشته باشه. الان یک نام برای سایت‌تون انتخاب می‌کنید و کسی چه می‌دونه، شاید فرداروزی بچه‌ها و نوه‌هاتون هم مجبور به استفاده از همون نام شدند D:
البته نیازی نیست خیلی دستپاچه بشید و از این کار بترسید! بعد از خوندن این مطلب، انتخاب نام مناسب دیگه کار سختی نیست.
در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا در روند انتخاب اسم دامنه سایت‌تون، روش درستی رو در پیش بگیرید. اینجا در مورد معنی دامنه صحبت نمی‌کنیم. اگر هنوز نمی‌دونید دامنه چیه، بهتر هست ابتدا مطلب «دامنه چیست؟» رو بخوانید و بعد از اون دوباره به این مطلب برگردید.

چگونه یک دامنه خوب برای سایت خود انتخاب کنیم؟

همونطور که می‌دونید، دامنه یا دامین اسمیه که کاربران رو به وب‌سایت شما منتقل می‌کنه. نام دامنه سایت شما، مثل عنوانیه که روی تابلوی سردر یک فروشگاه می‌بینید. پس انتخاب یک دامنه خوب، بسیار مهم و در عین حال دشواره. بنابراین، توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب نام و ثبت دامنه وب‌سایتتون، به نکات زیر توجه کنید:

۱- نام دامنه کوتاه‌تر، به خاطر سپردن آسان‌تر

اسمی که مختصر و کوتاه باشه، هم راحت‌تر در ذهن میمونه و هم بهتر می‌تونیم اون رو تایپ کنیم. یادتون باشه که اصلا اهمیتی نداره این نام برای خود شما چقدر آسونه. امکان داره یک جمله‌ی ۶ کلمه‌ای هم برای شما آسون باشه! چیزی که اهمیت داره، راحتی این نام برای مخاطبین سایت شماست. بطور کلی بهتره که نام دامنه از ۱۲ کاراکتر و یا ۲،۳ کلمه بیشتر نباشه.

۲- زیبایی در سادگی است. حتی اگر صحبت از نام دامنه باشد!

علاوه بر اینکه نام دامنه باید کوتاه باشه، سادگی نام دامین هم نقش مهمی در ماندگاری اون در ذهن افراد داره. سعی کنید انقدر ساده و راحت بنویسید که تلفظ و تایپ کردن نام دامنه سایتتون برای مشتری مثل آب خوردن باشه. برای اینکه از انتخابتون مطمئن بشید، اسمی که برای دامنه انتخاب کردید رو به فینگلیش بنویسید و جلوی ۱۰ نفر بذارید تا بخونند. اگر حتی یک نفر هم در خوندن اون مشکل داشت، بهتره که در انتخاب نام، تجدیدنظر کنید.

۳- از نام برند و حوزه‌ی فعالیت خود غافل نشوید

اگر برند معتبری دارید و قبلا به انتخاب اسم برندتون حسابی فکر کردید، می‌تونید از همون نام برند برای دامنه هم استفاده کنید! 
علاوه بر این، سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط با زمینه فعالیتتون در نام دامنه استفاده کنید. انتخاب چنین دامنه‌ای چند مزیت داره:  
  • از نظر سئو و رتبه‌بندی، به نفع وب‌سایت شماست.
  • برای کاربران، مفهموم و قابل درکه
  • به برندسازی تجارت شما کمک می‌کنه

۴- آینده‌نگر باشید!

فردای روزی که حسابی کسب و کارتون گرفت و خواستید اون رو توسعه بدید، نباید بخاطر نام دامنه، خودتون رو به خرج و زحمت فراوانی بندازید. مثلا همین دیجی کالا رو در نظر بگیرید. این کسب و کار با هدف فروش لوازم دیجیتال وارد عمل شد و بعد از مدتی دید که توانایی توسعه کسب و کارش رو داره. در حال حاضر، از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در دیجی‌کالا به فروش میرسه. اما اسم دامنه هیچ سنخیتی با حوزه‌ی کاریش نداره. پس مثل دیجی کالا نباشید D:
انتخاب نام دامنه مناسب

۵- از کلمات تک املایی استفاده کنید

در انتخاب اسم دامنه نباید از کلماتی استفاده کنید که املای فینگلیش یا انگلیسی اونها، چند مدل مختلف داره. علاوه بر این، برخی از کلمات فارسی دارای تشدید هستند. استفاده از کلمات تشدیددار می‌تونه برای کاربران گمراه‌کننده باشه. یعنی ممکنه کاربر ندونه که باید دوبار حرف تشدیددار رو تایپ کنه. به غیر از این کلمات، یه سری کلمات هم هستند که به "ـه" ختم میشن. سعی کنید از چنین کلماتی در نام دامنه استفاده نکنید تا مخاطبین شما اشتباه نکنند.

۶- در نام دامنه از اعداد و خط تیره استفاده نکنید

تا حد امکان از اعداد در نام دامنه استفاده نکنید. چرا که کاربران وقتی نام وب سایت شما رو می‌شنوند، نمی‌دونند که شما در نام دامنه از عدد استفاده کردید (۶) یا اینکه به حروف (six) نوشتید. همچنین، استفاده از خط تیره نیز مشکلات مشابهی رو به همراه خواهد داشت.

۷- پسوند مناسب انتخاب کنید

پسوندها، همون کلمات اختصاری هستند که در انتهای نام دامنه قرار می‌گیرند. مثل com، .net. و ... . هر کدوم از این پسوندهای دامنه، استفاده خاص خودشون رو دارند و مربوط به تجارت خاصی میشن. در مطلب «پسوند‌های مختلف دامنه»، بصورت مفصل در این باره صحبت کردیم. تا اینجا فقط در ذهن داشته باشید که خودتون رو به یک پسوند محدود نکنید و تا جایی که می‌تونید، پسوندهای مختلف رو برای دامنه‌تون خریداری کنید. 

۸- از برند خود محافظت کنید

برای اینکه از نام تجاری خودتون محافظت کنید، باید شکل‌های مختلف نوشتاری نام دامنه رو نیز خریداری کنید. به این ترتیب، رقبای شما نمی‌تونن دامنه‌ای شبیه به دامنه شما رو ایجاد کنند و مشتریان شما رو به سمت خودشون هدایت کنند. برای مثال، ما هم دامنه‌ی pingoteam.ir و هم pingoteem.ir رو خریداری کرده‌ایم.

و در آخر ...

در نهایت به‌خاطر داشته باشید که هر اسمی که به ذهن‌تون رسید رو هرچه سریع‌تر خریداری کنید. همچنین سعی کنید هر دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید رو برای بلند مدت (مثلاً ۵ سال) ثبت کنید. در این صورت دیگه دغدغه‌ی تمدیدش رو نخواهید داشت.
loading